Blog

Desktop as a Service – kolejny krok w rozwoju usług chmurowych

2018-10-03

Jak wspominałem w poprzednich wpisach, model usługowy jest coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców jako sposób optymalizacji kosztów zarządzania infrastrukturą teleinformatyczną. Jako usługę możemy kupić infrastrukturę, dostęp do oprogramowania, system telefonii, ale nadal, aby z tych usług skorzystać, potrzebny nam był komputer. Czy rzeczywiście tak musi być?

Czy dyrektor finansowy w firmie musi zastanawiać się wspólnie z dyrektorem IT jaki powinien przyjąć okres retencji sprzętu, czy powinien on być wspólny dla całej firmy czy zależny od stanowiska, jak sprzęt amortyzować, czy kupić go na własność czy wybrać leasing? Dzięki usłudze Desktop as a Service, odpowiedź na powyższe pytania brzmi – nie musi!

Wirtualizacja stacji roboczych (VDI)

Wirtualizacja stacji roboczych, realizowana na własnej infrastrukturze firmy jest dostępna już od kilku lat pod nazwą VDI (Virtual Desktop Infrastructure), jednak nigdy nie zyskała dużej popularności wśród przedsiębiorców, głównie za sprawą przeniesienia kosztów utrzymania infrastruktury ze stacji roboczych na wydajne serwery i macierze dyskowe, wprowadzając jednocześnie konieczność zatrudnienia wysoko wykwalifikowanej (a co za tym idzie kosztownej) kadry do obsługi całości systemu. Był to produkt wybierany głównie przez uczelnie wyższe, z uwagi na konieczność ustandaryzowania dostępnego oprogramowania i jego konfiguracji na wszystkich stacjach roboczych, w szczególności w laboratoriach, z możliwością szybkiego przywrócenia desktopu do jego pierwotnego stanu po zakończeniu ćwiczeń przez studentów. Było to narzędzie wygodne w bardzo dużej skali działalności, ale nie przyjęło się w biznesie, szczególnie w obszarze MSP.

Czym zatem różni się Desktop as a Service (DaaS) od VDI?

Desktop as a Service to nic innego jak usługa VDI realizowana przez zewnętrznego dostawcę, a zatem pozbawiona wszystkich wspomnianych powyżej wad VDI.  W ramach stałego miesięcznego abonamentu, przedsiębiorca otrzymuje dostęp do wirtualnych stacji roboczych, wraz z kompletem potrzebnego oprogramowania. Całość może być zarządzana zarówno przez dostawcę usługi jak i kadrę IT klienta. Niezależnie od wybranego wariantu, zarządzanie zawsze będzie tańsze niż w przypadku tradycyjnych komputerów, głównie z uwagi na standaryzację i jeden punkt instalacji oprogramowania. Zmiana pakietu Office na nowszą wersję? Żaden kłopot – wystarczy zaktualizować go na serwerze i automatycznie wszyscy pracownicy będą korzystać z nowego produktu na swoich wirtualnych desktopach. Żmudny proces implementacji nowej poprawki, którą wcześniej trzeba było przetestować na różnych konfiguracjach sprzętowych? Ten problem również nas już nie dotyczy. A może martwimy się o inwentaryzację oprogramowania i zgodność licencyjną? W tej chwili mamy wszystko w jednym miejscu i sterujemy wyłącznie uprawnieniami, który użytkownik ma prawo do uruchomienia danego programu (a zatem wykorzystuje na niego licencję). RODO również przestaje być takie straszne – w końcu nie mamy dysków twardych w terminach wykorzystywanych przez pracowników, zatem nie istnieje ryzyko, że znajdują się na nich zbiory danych osobowych, o których Inspektor Ochrony Danych nie ma pojęcia. Problemy zarządzania infrastrukturą IT, które rozwiązuje DaaS można by wymieniać długo.

Jak podłączyć się do wirtualnego desktopu?

Przecież jakiś hardware mieć muszę. Rozwiązań jest kilka. Po pierwsze, jeżeli prowadzimy biznes od jakiegoś czasu i nasz sprzęt komputerowy jest zbyt stary na potrzeby współczesnych aplikacji i musimy go wymienić, nic nie stoi na przeszkodzie, aby w dalszym ciągu go wykorzystywać jako terminal do DaaS. Po drugie istnieją dedykowane terminale, które wykorzystują protokół PC over IP i uruchamiają się przez sieć łącząc nas od razu do wirtualnego pulpitu, a ich żywotność jest wielokrotnie większa niż standardowego PC’ta czy notebooka przy znacząco niższej cenie. Po trzecie, możemy wykorzystać BYOD (Bring Your Own Device), pozwalając pracownikom w sposób w pełni bezpieczny łączyć się do stacji z wykorzystaniem ich własnych tabletów, smartfonów czy notebooków – wykorzystując dedykowaną aplikację lub zwykłą przeglądarkę internetową. Możliwych zastosowań DaaS jest wiele. Procesów IT, które DaaS ułatwia – dziesiątki. Jeżeli temat Państwa zainteresował, chętnie porozmawiamy o tym przy kawie – zapraszam do kontaktu!

 

 

Tomasz Łukaszewicz

Tomasz_Lukaszewicz_DataCenter_PPNT_www

Związany z branżą IT od zawsze. Pasjonat rozwiązań Cloud, specjalista w dziedzinie outsourcingu IT, bezpieczeństwa danych, sieci teleinformatycznych. Kierownik DataCenter Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Absolwent Politechniki Poznańskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Wyższej Szkoły Bankowej. Dyplomowany z zakresu zastosowań informatyki w biznesie i administracji oraz zarządzania projektami IT wg metodologii PMI i metodyk zwinnych.

Współtwórca Zintegrowanego Systemu Zarządzania Usługami IT oraz Bezpieczeństwa Informacji w DataCenter PPNT, certyfikowanego przez TUV Nord. Dzięki jego zaangażowaniu i pracy, Datacenter PPNT, jako jedna z czterech serwerowni w Polsce, uzyskała certyfikat ISO 20000.  Pomyślnie przeprowadził także firmę przez audyt ISO 27001.

Na blogu chce się dzielić swoimi doświadczeniami z zakresu outsourcingu IT.

www.datacenterppnt.pl

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.