Blog

Everything as a Service – jakie usługi IT warto outsourcować

2017-09-04

outsourcing usług ITPoczątek XXI wieku przyniósł swoistą transformację w IT. Wszystko za sprawą firmy VMware, która stworzyła pierwszy w pełni profesjonalny produkt, umożliwiający wirtualizację serwerów, tj. uruchomienie wielu maszyn wirtualnych na jednym fizycznym urządzeniu. W pierwszym okresie, ESX, bo tak nazywa się narzędzie VMware przyprawił producentów serwerów o dreszcze, w obawie że firmy przestaną kupować ich produkty, bo przecież teraz jeden serwer może robić tyle samo co wcześniej 10, w pełni wykorzystując jego moc obliczeniową, która wcześniej najczęściej była wykorzystana zaledwie w 10%. Czas jednak pokazał, że obawy te były totalnie nieuzasadnione, a sprzedaż serwerów wystrzeliła w górę.

Działy IT przedsiębiorstw dostrzegając ogromny potencjał drzemiący w wirtualizacji, zaczęły masowo rozdzielać funkcje skupione dotychczas na jednym fizycznym urządzeniu na poszczególne maszyny wirtualne, zwiększając poziom bezpieczeństwa biznesu. To z kolei powodowało konieczność inwestycji w coraz to nowsze serwery, dzięki którym powstawały klastry wysokiej dostępności gwarantujące ciągłość działania usług nawet w przypadku awarii pojedynczej maszyny. W ten sposób zostało zdefiniowane pojęcie chmury prywatnej, która szczyty swojej popularności osiągnęła na przełomie pierwszej i drugiej dekady.

Jak mawia jednak klasyk jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana. Teza ta znajduje swoje odzwierciedlenie szczególnie w środowisku IT, które lubi zmieniać się niezwykle szybko i w kierunkach, których nikt by się nie spodziewał. Druga dekada naszego wieku przyniosła rewolucję „as a Service”. W IT zaczęto transformować niemal wszystkie aspekty działalności do modelu usługowego. W ten sposób powstały najpopularniejsze „aaS’y”, tj. „Infrastructure as a Service”, „Platform as a Service” i „Software as a Service”. Te trzy modele odzwierciedlają portfolio głównych produktów oferowanych na rynku przez nowoczesne centra przetwarzania danych. Pierwszy z nich (IaaS) jest usługą jest dzierżawy całej infrastruktury fizycznej – serwerów, urządzeń sieciowych, macierzy dyskowych itp. Drugi (PaaS) to dzierżawa gotowego systemu, na którym usługobiorca otrzymuje kompletną platformę serwerową z zainstalowanym systemem operacyjnym, na którym może instalować własne aplikacje. Trzeci (SaaS) to kompleksowe rozwiązanie aplikacyjne, udostępnione użytkownikowi, który pokrywa koszt jego eksploatacji, a cała warstwa związana z serwerami, bazami danych czy infrastrukturą fizyczną go nie interesuje. Jednak w miarę rozwoju modelu usługowego powstały całkowicie nowe pojęcia, o których z pewnością większość osób nie związanych z IT w ogóle nie słyszała. Możemy do nich zaliczyć Backup as a Service, gdzie usługą jest zabezpieczenie kopii zapasowych klienta, Communication as a Service, udostępniający całe platformy tele i video konferencyjne a także telefonię VoIP, czy w końcu święty gral usługodawców IT czy IT as a Service. Jest to usługa polegająca na przeniesieniu 100% obsługi informatycznej przedsiębiorstwa na usługodawcę, który jest właścicielem całej infrastruktury fizycznej (w tym stacji roboczych, laptopów, drukarek, serwerów czy sprzętu sieciowego). Do jego obowiązków należy zapewnienie zdefiniowanego w umowie (SLA – Service Level Agreement) poziomu świadczonych usług, rozumianego jako maksymalny czas niedostępności pojedynczej stacji roboczej, aplikacji czy serwera w razie awarii. Klient płaci stały miesięczny abonament za usługę i nie musi się martwić o żaden aspekt funkcjonowania jego przedsiębiorstwa związany z informatyką.

Czy jednak to co jest modne jest faktycznie dobre dla mojej firmy? Na to pytanie postaram się udzielić odpowiedzi w drugiej części artykułu.

Tomasz Łukaszewicz

Tomasz_Lukaszewicz_DataCenter_PPNT_www

Związany z branżą IT od zawsze. Pasjonat rozwiązań Cloud, specjalista w dziedzinie outsourcingu IT, bezpieczeństwa danych, sieci teleinformatycznych. Kierownik DataCenter Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Absolwent Politechniki Poznańskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Wyższej Szkoły Bankowej. Dyplomowany z zakresu zastosowań informatyki w biznesie i administracji oraz zarządzania projektami IT wg metodologii PMI i metodyk zwinnych.

Współtwórca Zintegrowanego Systemu Zarządzania Usługami IT oraz Bezpieczeństwa Informacji w DataCenter PPNT, certyfikowanego przez TUV Nord. Dzięki jego zaangażowaniu i pracy, Datacenter PPNT, jako jedna z czterech serwerowni w Polsce, uzyskała certyfikat ISO 20000.  Pomyślnie przeprowadził także firmę przez audyt ISO 27001.

Na blogu chce się dzielić swoimi doświadczeniami z zakresu outsourcingu IT.

www.datacenterppnt.pl