Blog

EYE czyli jak czerpanie z doświadczeń innych pomaga w biznesie

2019-10-18

Marzenia o własnej firmie nie zawsze udaje się przekuć w rzeczywistość. Oprócz pomysłu na biznes potrzebna jest jeszcze wiedza jak go prowadzić. Jakiś czas temu miałam okazje poznać historię Maksyma Wołosewicza. Maksym marzył o rozwoju firmy w zakresie colivingu i coworkingu. I wiecie co? Chcieć to móc! Wystarczy się rozejrzeć, bo wsparcie w realizacji marzeń jest na wyciągniecie ręki. To EYE czyli Erasmus dla Młodych przedsiębiorców.

Oczywiście nikt za nas nie zrobi wszystkiego. Oprócz chęci i zapału potrzebna jest jeszcze determinacja i konsekwencja. Ale czyż sukces to nie 1% talentu i 99% ciężkiej pracy? Wracając do Maksyma Wołosewicza… Skorzystał z możliwości jakie daje Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców  (ang. EYE – Erasmus for Young Entrepreneurs). Zgłosił się do programu jako New Entrepreneur, czyli młody przedsiębiorca poszukujący wskazówek i wsparcia w założeniu własnego biznesu. Ponieważ PPNT jest jednym z punktów kontaktowych Programu, mogliśmy szybko Maksymowi pomóc w realizacji jego marzenia.

Jak EYE urzeczywistnia marzenia o własnym biznesie

Moi koledzy z PPNT przeanalizowali potrzeby biznesowe Maksyma, to o co sam poprosił w formularzu oraz faktyczne możliwości i ofertę Host Entrepreneurs czyli doświadczonych przedsiębiorców. Szybko znaleźli dla Maksyma odpowiedniego gospodarza. Był nim Alejandro Navio z Las Palmas na Gran Canarii, twórca Soppa de Azul. Załatwienie formalności nie trwało długo. W trakcie pobytu w Las Palmas Maksym miał okazję zrozumieć potrzeby grupy docelowej swojego przyszłego biznesu, czyli cyfrowych użytkowników i zdalnych pracowników. Poznał specyfikę pracy także w innych coworkingach i colivingach, takich jak CoworkingC, Restation, TheRoof i ThePoo i nawiązał nowe kontakty biznesowe. Brał udział w międzynarodowych spotkaniach i konferencjach poświęconych turystyce i pracy na odległość. Osobiście poznał pracowników i założycieli organizacji turystycznych, współpracowników itp.

– Równocześnie dużo pracowałem nad własnym biznesplanem.  Pomysły Alexa pomogły mi go ulepszyć, stworzyć narzędzia marketingowe i zweryfikować wiedzę odnośnie strony internetowej, domeny, budżetu i zasad opisu usługi w różnych wersjach językowych  – napisał potem Maksym. W trakcie wymiany biznesowej w ramach EYE, testował różne platformy pod kątem ich funkcjonalności i przydatności w późniejszym czasie. Równolegle rozwijał swoje projekty: www.fpiwo.pl  oraz www.travelhouse.info.

Korzyści obustronne

Współpraca z Maksymem przyniosła korzyści także jego Hostowi, Alejandro Navio. Maksym zajął się wpisami na bloga Soppa de Azul w języku polskim i rosyjskim, obsługą klienta, promocją w sieci oraz marketingiem nakierowanym na klientów z Polski i Rosji.

Nawiązaliśmy z Maksymem dobry kontakt i praca, jaką wykonywał tutaj w Sopa de Azul, pozwoliła mi na zajęcie się rozwojem firmy, ponieważ zdjął ze mnie część codziennych obowiązków – podkreślał Alejandro.

Dodatkowym bonusem dla Alejandro było nawiązanie kolejnych relacji biznesowych. Nie tylko z Maksymem, ale i nowymi klientami i współpracownikami z Polski czy Rosji.

Jak skorzystać z EYE

Do tej pory z programu Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców skorzystało ponad 5000 przedsiębiorców z całej Europy.

Ponad połowa przyjmujących przedsiębiorców (HE) zatrudniła nowych pracowników po wzięciu udziału w programie oraz zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży.

Jednym z punktów kontaktowych programu Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców jest Poznański Park Naukowo-Technologiczny. Za jego pośrednictwem można wziąć udział w Programie. Wystarczy wypełnić formularz aplikacyjny na stronie  i na liście instytucji pośredniczących („IO” – Intermediary Organisation) wybrać Fundację UAM, w ramach której działa PPNT. Można także skontaktować się z koordynatorem programu, pisząc na adres erasmus@ppnt.poznan.pl

 

Anna Ciamciak

Rzecznik prasowy Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Z zawodu publicystka ekonomiczna i specjalista public relations. Przez dziesięć lat zajmowała się dziennikarstwem, głównie telewizyjnym. Przez ostatnie sześć – komunikacją, szkoleniami z zakresu media relations, prowadzeniem eventów i PR. Z zamiłowania fotograf amator i żeglarz. Fascynację dobrym obrazem i lekkość pióra przekłada na wspieranie ciekawych pomysłów biznesowych lub społecznych, by dodać im trochę wiatru w żagle.