Blog

Zarządzanie projektami – kiedy możemy mówić o tym, że realizujemy projekt?

2018-10-22

project-management_wpis na BLOGW świecie IT w ostatnim czasie występuje olbrzymi niedobór Kierowników Projektu. Przeglądając portale z ogłoszeniami pracy możemy natknąć się na dziesiątki ogłoszeń z ofertami dla osób posiadających doświadczenie i certyfikaty z określonych metodyk, zarówno do prowadzenia projektów wdrożeniowych, jak i developerskich. Czym zatem tak naprawdę jest projekt? I co to są te metodyki?

Metodyki zarządzania projektami mają na celu pomóc przede wszystkim project managerowi, ale również całemu zespołowi projektowemu doprowadzić projekt do zamierzonego celu. Dzięki nim, pracujemy w sposób uporządkowany, kontrolujemy poszczególne obszary projektu w sposób niezależny od siebie jednocześnie dbając o powstające między nimi relacje. Istnieje szereg metodyk, które pozwalają zarządzać projektami w sposób optymalny. Różnią się one od siebie podejściem do zarządzania projektem, sposobem dążenia do celu, stopniem sformalizowania poszczególnych etapów jak również dokumentowania postępów w projekcie. Zanim jednak przejdziemy do omawiania poszczególnych metodyk, warto zastanowić się czym jest projekt? Czy mąż, który mówi do żony „Moim celem na najbliższy weekend jest uporządkowanie garażu” planuje tym samym projekt? Aby odpowiedzieć na to pytanie należy przeanalizować jakie są główne cechy projektu. Wg Davidsona, o projekcie mówimy, gdy:

  • Jest to szereg działań ukierunkowanych na osiągnięcie skonkretyzowanego celu
  • Działania są ze sobą powiązane i skoordynowane
  • Posiada zdefiniowany początek i koniec
  • Jest w pewnym stopniu niepowtarzalny

Generalizując, te cztery cechy wyróżniają projekt od innych aktywności [Davidson Frame 2003]. Czy zatem znając tę definicję, możemy stwierdzić, że sprzątanie garażu w najbliższy weekend nosi znamiona projektu? Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym punktom. Sprzątanie garażu jest z pewnością szeregiem działań ukierunkowanych na osiągnięcie skonkretyzowanego celu (porządek w garażu). Są to również działania ściśle ze sobą powiązane i skoordynowane (musimy najpierw zrobić miejsce na półkach, następnie je odkurzyć, aby ostatecznie poukładać rzeczy na swoich miejscach). Zdanie to zawiera w sobie również definicję początku i końca projektu (najbliższy weekend, czyli możemy założyć, że projekt rozpocznie się w piątek po pracy, a zakończy w niedzielę wieczorem). Bazując na własnych doświadczeniach z garażem, mógłbym jedynie polemizować z kwestią niepowtarzalności, ale z drugiej strony nawet prowadząc projekt sprzątania garażu co roku na wiosnę, zdecydowanie należy powiedzieć, że każde sprzątanie jest inne. Reasumując, należy z pełną odpowiedzialnością odpowiedzieć – tak – weekendowe sprzątanie garażu nosi znamiona projektu.

Co zatem projektem nie jest, a bywa z nim mylone? Każda aktywność, która nie spełnia wszystkich powyższych 4 punktów. Gdyby ten sam mąż, powiedział do żony „Od dziś, będę dbał o garaż i utrzymywał w nim porządek”, nie można by mówić o projekcie (brak zdefiniowanego końca), a o procesie (charakter ciągły). Projektem nie byłoby też stwierdzenie „aby posprzątać garaż należy wyrzucić rzeczy niepotrzebne, a następnie potrzebne poukładać na właściwych miejscach” (wtedy byłaby to procedura). Trudno mówić o projekcie również w zdaniu „Idę poukładać rzeczy na półkach w garażu”, ponieważ nie został zdefiniowany cel, ani określone ramy czasowe.

Musimy również pamiętać, że projektem nie jest żadna czynność, powtarzana wielokrotnie (np. produkcja komponentów), ale opracowanie nowej, wydajniejszej technologii produkcji już tak. Jakie zatem istnieją metody zarządzania projektami? Na to pytanie odpowiedź znajdzie się w kolejnych wpisach – zapraszam do lektury

Tomasz Łukaszewicz

Tomasz_Lukaszewicz_DataCenter_PPNT_www

Związany z branżą IT od zawsze. Pasjonat rozwiązań Cloud, specjalista w dziedzinie outsourcingu IT, bezpieczeństwa danych, sieci teleinformatycznych. Kierownik DataCenter Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Absolwent Politechniki Poznańskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Wyższej Szkoły Bankowej. Dyplomowany z zakresu zastosowań informatyki w biznesie i administracji oraz zarządzania projektami IT wg metodologii PMI i metodyk zwinnych.

Współtwórca Zintegrowanego Systemu Zarządzania Usługami IT oraz Bezpieczeństwa Informacji w DataCenter PPNT, certyfikowanego przez TUV Nord. Dzięki jego zaangażowaniu i pracy, Datacenter PPNT, jako jedna z czterech serwerowni w Polsce, uzyskała certyfikat ISO 20000.  Pomyślnie przeprowadził także firmę przez audyt ISO 27001.

Na blogu chce się dzielić swoimi doświadczeniami z zakresu outsourcingu IT.

www.datacenterppnt.pl

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.