Finał akcji Zielona Firma PPNT
2019-12-06PPNT przeprowadza w ramach działalności CSV coraz więcej inicjatyw! Po spotkaniu m.in. dla społeczności lokalnej pn. „Smog i mikroplastik- plaga XXI wieku?”, przyszedł czas na akcję Zielona Firma PPNT.
Zadaniem naszych Lokatorów było zebranie wszystkich eko-rozwiązań oraz eko-inicjatyw realizowanych w firmie, w tym także tych, które planowane są na 2020 rok. Nagrodą było wsadzenie drzewek w naszym Parku i oznaczenie ich tabliczką z logotypem zwycięzców.
Zgłoszenia zaskoczyły nas wszystkich! Ogromne zaangażowanie, mnóstwo działań na rzecz ochrony środowiska, ciekawych pomysłów i praktycznych rozwiązań. Warto się nimi dzielić oraz wprowadzać w życie.
Zresztą, sami zobaczcie!
Wszystkie firmy biorące udział w akcji jako podstawowe działanie wskazały segregację odpadów i zbieranie nakrętek. To już standardowa praktyka w każdym miejscu pracy. A przynajmniej tak powinno być!
Część firm stosuje i zaleca znaczne ograniczanie zużycia plastiku na co dzień (Expansio), w tym m.in.:
- wykorzystanie dystrybutorów z wodą źródlaną z wymiennymi butlami zamiast wód butelkowanych (Apollogic, ITTI),
- kupowanie wody w butelkach szklanych dla gości (ITTI),
- rezygnacja ze sztućców jednorazowych, worków na śmieci – szczególnie w pojemniku na bioodpady, zastępowanie ich niepotrzebnymi kartonami (ITTI, Apollogic).
Wszystkie firmy zwróciły uwagę na kwestię redukcji zużycia papieru, m.in.:
- wykorzystując jednostronny, niepotrzebny już wydruk jako brudnopis, do kolejnego zadruku lub do użytku dzieci z przedszkola (Expansio, Apollogic, CAD Projekt K&A, ITTI, Moonstera),
- poprzez przesyłanie dokumentów w formie elektronicznej (Apollogic, ITTI, Expansio),
- druk dwustronny, kolorowy używany jest tylko wtedy, gdy to niezbędne (CAD Projekt K&A, ITTI).
Dodatkowo ITTI dba o ponowne wykorzystanie pieczątek, obudowa pozostaje, a wymieniane są tylko gumki. Segregatory zawsze otrzymują „drugie życie” lub oddawane są do księgowości. Tam zawsze są potrzebne.
CAD Projekt K&A wprowadził do swojego obiegu materiały reklamowe z papierów przetworzonych z certyfikatem FSC. Torby reklamowe z kolei wykonywane są ze starych banerów.
Dużo firm zachęca swoich pracowników do przyjazdu na rowerze do pracy, zmniejszając tym samym ilość emisji spalin i propagując zdrowy styl życia (Apollogic, ITTI, CAD Projekt K&A). Zachęcają także do carpoolingu (Apollogic, ITTI).
Kolejnym prostym nawykiem, na który zwrócono uwagę, to oszczędzanie energii poprzez wyłączanie światła, monitorów, zasilania czy ładowarek po wyjściu z pracy, a także zakręcanie kaloryferów podczas wietrzenia pomieszczeń. (Apollogic, ITTI, Expansio).
Apollogic ciekawie uargumentował korzystanie z home office. Służy głównie:
- zmniejszaniu ilości zanieczyszczeń (emisja spalin),
- zmniejszeniu korków w Poznaniu (szczególnie na Naramowicach),
- oszczędnościom (koszty paliwa).
Ekologia sięga również marketingu. Apollogic zamiast drukować ulotki, tworzy je w wersji elektronicznej oraz wysyła newsletter z proekologicznymi działaniami w firmie.
CAD Projekt K&A wspiera inicjatywy ekologiczne na swoim facebookowym fanpage’u, a także dba o to, aby każdy gadżet, który przekazuje swoim klientom był przemyślany, długotrwale użyteczny oraz budował ekologiczną świadomość.
Firmy zwracają uwagę również na otoczenie, wystrój biur. Gromadzą rośliny oczyszczające powietrze (np. skrzydłokwiaty), podkreślały, że mają one również wpływ na dobre samopoczucie (Moonstera, Expansio) oraz deklarują chęć sadzenia drzew w swojej okolicy oraz sprzątania terenów zielonych. (CAD Projekt K&A, ITTI).
ITTI realizuje świetną inicjatywę, polegająca na wymianie nieużywanych rzeczy wśród pracowników.
Dotyczy to także mebli biurowych, które pracownicy mogą zabrać lub wykorzystać i nadać im nowy design. ITTI planuje również usprawnić wymianę używanymi rzeczami przez uruchomienie osobnego kanału na Slacku.
Bardzo ciekawa praktyka stosowana jest w firmie Moonstera. Odpady biodegradowalne wykorzystywane są do produkcji systemów akustycznych. Firma planuje także stworzyć opakowanie wysyłkowe wielokrotnego użytku do projektowanych kabin, które klient może złożyć i odesłać, aby ponownie znalazło zastosowanie.
Expansio chce również wyjść z inicjatywą do innych firm w Parku – otóż mają w planach zorganizowanie tygodniowych eko-wyzwań, które byłby i kreatywne, i poszerzające wiedzę o ekologii i środowisku. Expansio kładzie też nacisk na to, by zaopatrywać się w okolicznych sklepikach czy „warzywniakach” oraz podejmować długofalową współpracę z lokalnymi szkołami. Uważają bowiem, że ekologia to również dbanie o rozwój i współpracę ze społecznością lokalną.
Trudno było rozsądzić, kto jest zwycięzcą. Uhonorowaliśmy każdą z Firm. I tak też dwa nowe drzewka w PPNT rosną właśnie dzięki Moonstera, Expansio, Apollogic, ITTI oraz CAD Projekt K&A.
Dziękujemy!