Blog

Spotkania kooperacyjne – dobre przygotowanie gwarantem sukcesu

2016-09-14

Pomimo ogromnego doświadczenia partnerów sieci EEN w organizacji takich wydarzeń oraz korzystania z najlepszych nawet programów czy aplikacji, najważniejszą rolę do spełnienia mają sami uczestnicy. Tak jak do każdego działania, mającego przynieść określone efekty, należy się odpowiednio przygotować. Warto aby uczestnictwo w określonych spotkaniach kooperacyjnych było przemyślane i wpisywało się w szerszą strategię firmy.

Zanim podejmiemy decyzję o uczestnictwie należy przemyśleć z jaką propozycją biznesową chcemy wystąpić wobec potencjalnych partnerów? Odpowiednie sformułowanie opisu firmy i naszej oferty pozwoli na zdobycie zainteresowania najciekawszych uczestników. Nie możemy jednak na tym poprzestać. Najlepsi uczestnicy, oferujący najbardziej atrakcyjne propozycje biznesowe są rozchwytywani i ich harmonogram spotkań szybko się zapełnia. W czasie rejestracji uczestników warto wracać do listy już zarejestrowanych firm i zapoznać się z ich profilami kooperacyjnymi – propozycjami współpracy. Po wyborze partnerów do spotkań należy też przygotować się pod względem kulturowym – czy będziemy mieli spotkanie z uczestnikiem spoza Europy? Jeżeli zależy nam na wywarciu pozytywnego ważenia warto zapoznać się z etykietą kontaktów biznesowych obowiązujących w danym kraju – zasady te są łatwo dostępne w Internecie, czy to na stronach ambasad czy na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

W dniu samego wydarzenia zadbajmy o punktualność i odpowiednie przygotowanie. Organizatorzy zapewniają najbardziej aktualny harmonogram spotkań, a mu zabierzmy ze sobą materiały promocyjne  o firmie przetłumaczone na języki zagraniczne oraz osobę z firmy mówiącą co najmniej po angielsku. Po udanym spotkaniu warto wysłać następnego dnia email, w którym krótko podsumujemy spotkanie oraz zapewnimy o naszej gotowości do dalszych rozmów czy współpracy. Tak jak wspomniano wcześniej – półgodzinne spotkanie nie doprowadzi najpewniej do podpisania wieloletniej umowy z odbiorcą naszych produktów, ale może stać się początkiem obiecujących kontaktów, które zaprocentują w przyszłości. To jest już kwestia odpowiedniego podtrzymywania relacji.

W najbliższym czasie Poznański Park Naukowo-Technologiczny organizuje spotkania kooperacyjne Eco-Match 2016, które odbędą się w czasie targów Pol-Eco-System – https://www.b2match.eu/eco-match2016. 13 października zapraszamy wszystkie firmy i instytucje działające w branży szeroko pojętej ochrony środowiska. Jeżeli są Państwo zainteresowani spróbowaniem własnych sił w spotkaniach bezpośrednich z potencjalnymi kontrahentami to z pewnością Eco-Match 2016 może być dobrą do tego okazją. Takich wydarzeń w ramach sieci Enterprise Europe Network odbywa się bardzo dużo, a ich lista jest dostępna u partnerów sieci EEN.

Spotkania kooperacyjne to z pewnością efektywny sposób na poznanie w krótkim czasie kilku, kilkunastu potencjalnych partnerów biznesowych, których świadomie wcześniej sobie wybraliśmy. Uczestnictwo w takim wydarzeniu może być doskonałym uzupełnieniem udziału w targach czy międzynarodowych konferencjach organizowanych w kraju i zagranicą. Odpowiednia strategia przyjęta przed danym wydarzeniem pozwoli na uzyskanie jeszcze większych korzyści, a w jej sformułowaniu z pewnością pomogą lokalni partnerzy sieci EEN, wśród których znajduje się również Poznański Park Naukowo-Technologiczny.

Grzegorz Cieśla

Pracownik Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego w latach 2005-2022.

Grzegorz w PPNT pełnił funkcję starszego konsultanta ds. Innowacji i Transferu Technologii.

Od 2009 roku zajmował się transferem technologii oraz współpracą bezpośrednią głównie pomiędzy przedsiębiorstwami i przedstawicielami nauki.

Był kierownikiem lokalnego ośrodka sieci Enterprise Europe Network, której celem jest pomoc firmom w rozpoczęciu i prowadzeniu działalności na rynku międzynarodowym oraz w procesie międzynarodowego transferu technologii, innowacji i wiedzy.

Absolwent podyplomowych studiów Master of Science In Science and Technology Commercialization – rocznego podyplomowego studium komercjalizacji technologii i wyników badań naukowych na Uniwersytecie Łódzkim / The University of Texas at Austin.

Absolwent programu stażowego TOP 500 Innovators dla najlepszych naukowców oraz specjalistów ds. transferu technologii. W ramach tego konkursu miał okazję przejść 2 miesięczny staż na Uniwersytecie Stanforda, gdzie poszerzył swoją wiedzę w zakresie komercjalizacji.

Specjalizuje się w zarządzaniu projektami, wykonywaniem analiz rynkowych oraz strategicznych, a także analiz otoczenia patentowego, a umiejętności w tym zakresie wykorzystywał w pracy w Parku.