Biznes i nauka dla niepełnosprawnych dzieci i ich rodziców
2016-04-28Case studies: przykład transferu technologii z nauki do praktyki – sala polisensoryczna.
Jest takie miejsce w Poznaniu, w którym zmęczeni codziennymi obowiązkami rodzice mogą odpocząć, zrelaksować się, zadbać o siebie bez obaw o to, co w danej chwili dzieje się z ich niepełnosprawnym dzieckiem. To prawdopodobnie jedyne takie miejsce w Polsce. Na pewno jedyne w Poznaniu, działające w naszym Parku i stworzone dzięki współpracy naukowców i praktyków, przy wsparciu ekspertów z PPNT.
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci ze Złożoną Niepełnosprawnością „Potrafię Więcej” opiekuje się zarówno chorymi dziećmi, jak i ich rodzicami, bo w przypadku trudnych dysfunkcji, jakimi są np. mózgowe porażenie dziecięce czy wrodzone wady układu nerwowego, wsparcia potrzebuje także rodzic czy opiekun chorego dziecka.
Stowarzyszenie od ponad roku udziela nowej formy wsparcia z wykorzystaniem specjalnej sali polisensorycznej, w której odbywają się zajęcia terapeutyczne oparte o teorię uważności. Istotą teorii uważności jest świadome przeżywanie i akceptowanie każdego, także trudnego doświadczenia. Dla rodziców to ważna forma autoterapii, która wspiera ich w walce ze stresem lub zaburzeniami lekowymi, co z kolei pozytywnie wpływa na ich relacje z chorym dzieckiem i jego stan. Oprócz zajęć terapeutycznych dla dzieci, odbywają się w niej także warsztaty z fizjoterapeutą, spotkania z psychologami oraz zajęcia relaksacyjne dla dorosłych.
Kluczowe rozwiązania w sali polisensorycznej oparte są o wyniki badań naukowych prowadzonych nad stresem matek dzieci niepełnosprawnych przez dr Hannę Kubiak z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Zajęcia dla rodziców prowadzone w sali doświadczania świata miały na celu ułatwienie uczestnikom zaangażowania się w koncentrowanie na bieżącym doświadczeniu. Zastosowanie środków audiowizualnych ułatwiało to zadanie. Nasza propozycja stanowiła zaproszenie dla rodziców do pracy własnej, której efekty przychodzą wraz z upływem czasu i dłuższą praktyką, ale są nie do przecenienia: obejmują spadek napięcia i lęku, poprawę nastroju, odejście od zamartwiania się w stronę akceptowania rzeczywistości – tłumaczy dr Hanna Kubiak, psycholog i pedagog z poznańskiego UAM.
W sali polisensorycznej powstały między innymi kurtyna świetlna, kolumny wodne w których dźwięk uwalnia bąbelki powietrza, odpowiednio podświetlona ściana – akwarium czy panel dotykowy wyzwalający dźwięki i kolory, kiedy stanie się w odpowiednim miejscu.
Budowa sali w naszym Parku wsparta została przez ekspertów ułatwiających transfer technologii pracujących w PPNT.
Nawiązaliśmy współpracę z dr Hanną Kubiak z UAM, która w ramach swojej pracy naukowej stworzyła autorską koncepcję jak pomagać rodzicom niepełnosprawnych dzieci z wykorzystaniem urządzeń polisensorycznych, opracowała metodologię i wskazała jakie rozwiązania powinny być zastosowane w tzw. sali doświadczania świata. Przeprowadziliśmy analizy rynkowe i dofinansowaliśmy konstrukcję oraz zakup sprzętu – mówi Jan Chełkowski z Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego, w którym Stowarzyszenie ma siedzibę.
Współpraca Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego z dr Hanną Kubiak to przykład udanego transferu wiedzy do przedsiębiorstwa, na którym zyskuje zarówno biorca technologii (w tym przypadku: Stowarzyszenie „Potrafię Więcej”), jak i jego klienci/interesariusze (w tym przypadku: niepełnosprawne dzieci i ich rodzice) oraz, co równie ważne, długoterminowe korzyści ponosi dawca rozwiązań (w tym przypadku: naukowiec, dr Hanna Kubiak, która dzięki stworzeniu polisensorycznej sali, będzie mogła kontynuować badania naukowe).
Stowarzyszenie Potrafię Więcej jest organizacją pożytku publicznego. Możesz wesprzeć jego działalność przekazując 1% swojego podatku. Wystarczy w formularzu PIT wpisać nr KRS: 0000241411.