Aktualności,Strefa firm

Lingua Smart – biznesowy zwrot akcji

2020-05-22

Od aplikacji e-learningowej do konsultingu biznesowego – tak rozwijała się firma Lingua Smart, od początku istnienia związana z PPNT. Jak dokonała biznesowego zwrotu i jak my mogliśmy w tym pomóc?

Lingua Smart dołączyła do społeczności parkowej w 2014 r. jako startup rozwijający platformę do nauki języków obcych.

To miało być najwygodniejsze narzędzie do nauki języków, jakie widział świat! Zakładaliśmy, że użytkownicy mogą swobodnie logować się w dowolnym czasie i realizować program z dowolnym nauczycielem, który będzie dostępny online. Pomysł wydawał nam się nie tylko przełomowy, ale też miał być pewniakiem biznesowym – mówi Agnieszka Szymańska-Palaczyk, właścicielka firmy, doktor nauk społecznych.

Od aplikacji B2C…

Firma zgłosiła się do realizowanego wtedy w PPNT programu preinkubacji i inkubacji przedsiębiorstw. W jego ramach skorzystała z licznych spotkań z doradcami parkowymi, z którymi wspólnie dopracowywała biznesplan.

Kochaliśmy nasz pomysł na biznes, ale jak w każdej firmie, coraz bardziej paląca stawała się kwestia płynności finansowej. Rozwijanie tak wymagającej aplikacji pochłaniało większość naszych zasobów, a wciąż jeszcze nie mieliśmy przychodów – wspomina pierwsze lata Agnieszka Szymańska-Palaczyk.

… do partnerstwa B2B

Wtedy też obecność w PPNT okazała się zbawienna! Przedsiębiorstwa zlokalizowane po sąsiedzku zaczęły zgłaszać się do nas z zapotrzebowaniem na biznesowe lekcje języka angielskiego.

I tak młody startup, działający na styku lingwistyki z technologiami informacyjnymi i planujący rozwijać produkt dla sektora B2C, zwrócił się w stronę działalności B2B. Z czasem liczba klientów, którzy zlecali kolejne zajęcia językowe, rosła. W ofercie pojawiły się nowe języki. Po kilku miesiącach, Linga Smart pozyskała pierwszego klienta spoza Wielkopolski. Po roku miała już kilkunastu znaczących klientów i prowadziła zajęcia nie tylko stacjonarnie, ale też on-line.

To był strzał w dziesiątkę! Z naszym doświadczeniem programistycznym, okazaliśmy się wiarygodnym partnerem zarówno technologicznie, jak i językowo. Wstrzeliliśmy się też idealnie w zapotrzebowanie na rynku. Nowoczesne firmy, zwłaszcza z sektora IT, mają pracowników rozsianych po całym świecie i poszukują wartościowych zajęć językowych online. – tłumaczy Agnieszka Szymańska-Palaczyk.

Skok ze wspomaganiem

Lingua Smart wykonała prawdziwy zwrot w swoim podejściu do biznesu, zmieniła klienta, inaczej zdefiniowała produkt, od nowa zaczęła budować oferowane wartości. Była to odważna, ale niezbędna decyzja.

Dzięki udziałowi w programie inkubacji, w porę zauważyliśmy niebezpieczeństwo, szybko zweryfikowaliśmy swój pomysł na biznes i równie szybko podjęliśmy decyzję o zmianie profilu, aby dopasować się do rynku. PPNT cały czas nas w tym wspierał – mówi właścicielka firmy Lingua Smart.

Wsparcie od naszych ekspertów dodało firmie skrzydeł. Jako lokator inkubowany mogła liczyć na konsultacje biznesowe np. z zakresu modeli biznesowych czy narzędzi promocyjnych. W momencie, gdy zespół lektorów się rozrastał, przydały się też podpowiedzi z zakresu zarządzania ludźmi i narzędzi HR. A kiedy potencjał firmy pozwolił na poszukiwanie klientów zagranicą – okazało się, że poprzez sieć EEN możemy pomóc w poszukiwaniu partnerów biznesowych czy potencjalnych zleceń.

Dziś

Dziś Lingua Smart to prężna firma działająca w Polsce i i przygotowująca się do wejścia na rynki zagraniczne. Oferuje zarówno tradycyjne lekcje kilku języków, jak i specjalistyczne kursy branżowe. Działa stacjonarnie i on-line. Ma kilkudziesięciu klientów, dla których rozwija autorskie programy nauczania. Zatrudnia ponad 70 lektorów. Jej filozofią jest elastyczne podejście do potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji i wspieranie klientów w doborze rozwiązań. Firma wraca też do założycielskiego pomysłu – platformy do nauki języków obcych dla sektora B2C, nad której prace już trwają, a za kilka miesięcy na rynku ma pojawić się gotowy produkt.

Przeszliśmy długą drogę: od programistów, przez tradycyjną szkołę językową do bycia konsultantem i partnerem dla naszych klientów. Dziś dzielimy się wiedzą, podpowiadamy, poznajemy wzajemnie. Doradzamy naszym klientom, razem decydujemy czy lepsze będą zajęcia indywidualne czy grupowe. Podpowiadamy, czy prowadzić lekcje tylko z zakresu technicznego, czy też biznesowe. Często wręcz włączamy naszą ofertę w procesy integracyjne i komunikacyjne u naszych klientów. – tłumaczy Agnieszka Szymańska-Palaczyk.

Korzystając ze swoich korzeni informatycznych, Lingua Smart stworzyła autorską platformę do zarządzania szkoleniami, która pomaga w lepszej organizacji pracy i monitorowaniu postępów. Dzięki niemu można zrezygnować z papierowych list obecności, wysyłania exceli i ręcznego wystawiania faktur. To znacząca przewaga na rynku, zwłaszcza w oczach klientów ceniących bezpieczeństwo informacji i sprawność działania, takich jak banki czy urzędy, których w portfolio Lingua Smart nie brakuje.

Dobra relacja

Właściciele firmy nie myślą o wyprowadzce z Rubieży. W PPNT znaleźli nie tylko wsparcie eksperckie, sieć kontaktów biznesowych i możliwości rozwoju międzynarodowego, ale też, zwyczajnie, przyjazne i zielone miejsce do rozwoju.

To dobre miejsce dla nas. Pasujemy tutaj. Nie mówię tylko o tym, że latem można wyjść i popracować wygodnie na leżaku pod drzewem. Chodzi też o to, że mamy tu mnóstwo możliwości: spotkania biznesowe, imprezy integracyjne, doradców na wyciągnięcie ręki. Kiedy rozrasta się twój biznes, gdy stajesz się strategiem, menedżerem, dyrektorem biorącym odpowiedzialność za zespół, potrzebne jest ci silne, stabilne wsparcie, abyś czuł, że ktoś jest obok, kto w odpowiedniej chwili pomoże. Dla nas takim partnerem jest właśnie PPNT – zapewnia Agnieszka Szymańska-Palaczyk.