Blog

Przyspieszony kurs elastyczności, czyli praca firmowych działów IT w dobie pandemii

2020-09-30

Praca działów ITElastyczność oznacza dopasowanie – a to nic innego, jak różne wyzwania dla działów IT w dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej. Szczególnie teraz. Poznański Park Naukowo – Technologiczny, podobnie jak inne firmy, w związku z pandemią zwiększył wymiar pracy zdalnej. Proces ten przebiegał niezwykle sprawnie i efektywnie, bowiem nad jego poprawnym przebiegiem czuwał dział IT –  świadomy potrzeb pracowników i wyposażony w odpowiednie zasoby.

 

Zapewne dlatego, że działowi IT przyświecała myśl: „Historia nauczyła nas jednej bardzo ważnej rzeczy. Jeżeli jakiś gatunek w przyrodzie ma przetrwać, to nie jest to ten najsilniejszy czy najszybszy, tylko ten, który potrafi najlepiej dostosować się do zmieniającego się otoczenia”.

 

Pandemia z zaskoczenia

Czas pandemii i ograniczeń z nią związanych zmusił wiele firm, również tych, które do tej pory nie preferowały takiej metody działania, do przejścia w większym stopniu na model pracy zdalnej. Choć mogłoby się wydawać, że w dzisiejszych czasach bycie „online” w dowolnym miejscu na świecie nie powinno stwarzać najmniejszych problemów, to jednak w wielu firmach działy IT stanęły przed nie lada wyzwaniem – jak szybko dopasować swoją infrastrukturę do takiej właśnie sytuacji?

Okazało się, że praca zdalna, to nie tylko VPN, który często był usługą traktowaną jako „zło konieczne”, ponieważ wielu pracowników zakładało, że korzystanie z VPN jest równoznaczne ze spowolnioną pracą i brakiem dostępu do części danych. Ponadto okazało się również, że do pracy zdalnej nie wystarczy tylko dostęp do poczty na komputerze i telefonie służbowym – w tym przypadku już raczej standardowej usługi dostępnej dla każdego użytkownika w firmie. „Home office” z prawdziwego zdarzenia to zapewnienie użytkownikowi pełnego komfortu pracy i szybkiego dostępu do wszystkich zasobów firmowych z domu.

I tu do głosu dochodzi kolejne uniwersalna już prawda: „Nowoczesny dział IT musi być o krok przed biznesem”. Użytkownika, dla którego przecież dział IT świadczy usługi, nie interesują wszystkie techniczne meandry funkcjonowania tej usługi, nie interesują go wyjaśnienia dlaczego „nie działa” lub „działa wolno”… Interesuje go stabilnie i niezawodnie działająca usługa, która zapewnia mu nieprzerwany oraz komfortowy dostęp do jego danych, umożliwiający sprawną i efektywną pracę.

 

Rzeczywistość vs możliwości. Co się okazuje?

Czy moja firma jest przygotowana na obsłużenie dodatkowego – zwiększonego ruchu? Czy moje dotąd wystarczające łącze internetowe, które zapewniało mi w miarę komfortową komunikację ze światem w tej chwili nie jest „zbyt małe”, i jakie są możliwości w zakresie zwiększenia tego łącza? Czy poprzez VPN mam dostęp do wszystkich niezbędnych aplikacji firmowych, czy też dostęp do części z nich wymaga przekonfigurowania tej usługi? Czy komfort pracy na mojej aplikacji, przykładowo księgowej, poprzez VPN jest wystarczający?

To tylko kilka pytań, które działy IT musiały sobie postawić w momencie zwiększenia wymiaru pracy zdalnej w firmach. I choć żadne z nich nie dotyczy zaawansowanej konfiguracji serwerów lub sieci, były to problemy, z którymi należało się zmierzyć.

Wielu użytkowników, niestety, nie dysponuje w domu łączami o dobrych prędkościach, a jeśli już, zazwyczaj są to łącza niesymetryczne (np. 100/10 Mbit), które oferują świetną prędkość odbierania danych, ale jeśli chodzi o dane wysyłane, to ich prędkość jest znacznie niższa. I znów należy poszukać właściwego rozwiązania, najlepiej długofalowego.

Jako ciekawostkę,  można przedstawić jeszcze jedną sytuację, której sprostać muszą działy IT.

Wielu pracowników jest przyzwyczajonych do pracy… na dwóch monitorach! Na co dzień mają do dyspozycji laptop, ale używają stacji dokującej i laptop wpięty do niej rano, jest po prostu wypinany na koniec dnia. A skoro mówimy o komfortowej pracy na „home office”, to pewnie część użytkowników zwróci się do działu IT z prośbą o dodatkowy monitor.

To doskonale pokazuje, że działy IT często zmagają się z nietechnicznymi wyzwaniami, które wcale nie są niższej rangi. Dlatego też należy gromadzić zasoby i odpowiednio nimi dysponować, szczególnie w kryzysowych sytuacjach.

 

Perspektywy

Jak zatem przygotować się i dopasować do dynamiki zmieniającego się otoczenia biznesowego? Jak być „o krok przed biznesem”?

Niestety, nie ma na to uniwersalnej recepty. Tak jak każda firma jest inna, tak inny jest dział IT w każdej firmie – mniej lub bardziej zaawansowany technologicznie, mniej lub bardziej liczny, mniej lub bardziej ustandaryzowany.

Z pewnością czas pandemii pokazał, że IT nie może stać w miejscu, że IT musi mieć pełną świadomość swoich zasobów i być przygotowane do elastycznego ich zwiększania lub przemieszczania pomiędzy mocą obliczeniową dedykowaną dla różnych usług. Może to czas, aby pomyśleć o wyjściu ze sztywnego modelu on-premise i poszukać bardziej elastycznych rozwiązań chmurowych, które z założenia oferują większą skalowalność dostępnych zasobów?

Może to czas, żeby uelastycznić firmowe środowisko IT, wprowadzając do niego elementy wirtualizacji (mocy obliczeniowej, sieci, przestrzeni dyskowych)? Może to w końcu czas, żeby na poważnie pochylić się nad kwestiami bezpieczeństwa zarówno pracy zdalnej, jak i zdalnego dostępu do zasobów firmowych? Tym bardziej, że jedno z najczęściej zadawanych ostatnio brzmi: „Czy praca zdalna jest bezpieczna”?

Łukasz Walicki

Pracownik Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego w latach 2014-2022.

Były Administrator Systemów Informatycznych w DataCenter PPNT.

Odpowiadał za utrzymanie środowiska VMware, VMware vCloud Director, systemów Microsoft oraz systemów archiwizacji danych. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, wydział Informatyki i Gospodarki Elektronicznej. Swoją ponad 10-letnią karierę w branży IT rozpoczął w Wydawnictwie Forum w Poznaniu, jako Administrator. Równolegle rozwijał swoje umiejętności trenerskie, prowadząc szkolenia informatyczne w Action Centrum Edukacyjnym. W latach 2009-2014 pracował na stanowisku Administratora w Solaris Bus&Coach S.A., gdzie odpowiadał za utrzymanie systemów Windows, Linux i baz danych.

Doświadczony wdrożeniowiec, pasjonat technologii Cloud oraz szeroko pojętej wirtualizacji.