Blog

Cyfrowa (r)ewolucja a decyzje biznesowe. Część I

2021-09-08

Globalna pandemia Covid-19 trwa już ponad półtora roku. Przez ten czas sporo się zmieniło w wielu obszarach polskiej i światowej gospodarki. Niezaprzeczalnie, najbardziej zauważalne stało się przedefiniowanie podejścia do technologii, produktów i usług informatycznych.

Nowa rzeczywistość

Jak stwierdził w maju 2021 Michael Dell, założyciel oraz dyrektor generalny przedsiębiorstwa Dell, to technologie teleinformatyczne „zapobiegły całkowitemu załamaniu gospodarki”. Cyfrowe narzędzia umożliwiły prawdziwą rewolucję, pozwalającą na pracę i naukę bez wychodzenia z domu. Jedną z najważniejszych ról w tej globalnej zmianie pełniły i pełnią nadal centra danych. Niezależnie, czy były to centra należące do przedsiębiorców czy też stanowiły podstawę dla świadczenia usług chmury publicznej,  odegrały wyjątkową rolę w powstrzymywaniu światowej gospodarki przed upadkiem.

Prawdopodobnie nie wrócimy już do stanu sprzed pandemii i w „nowym świecie” przetwarzanie i przechowywanie danych oraz cyfrowa transformacja będą się umacniać. Wskazują na to nowe  warunki społeczne,  ekonomiczne i medyczne. Zbieżne opinie na temat nowej rzeczywistości prezentują przedstawiciele gigantów biznesu i politycy z całego świata. Co więcej, wskazują na to  również badania prowadzone wśród przedsiębiorców w skali globalnej, ale także te, prowadzone w Polsce.

Usługi IT rosną w siłę na świecie i w Polsce

W skali globalnej na rynku usług data center, nadal liderami pozostają trzej  giganci chmury publicznej, czyli AWS – Amazon Web Services, Microsoft oraz Google. Gigantyczne nakłady finansowe, jakie ponoszą na budowę i wyposażenie nowych hiperskalowych centrów danych na całym świecie, łącznie z Polską, powodują ciągłe zwiększanie zasięgu ich usług w chmurze.

Mimo dominacji wyżej wymienionych liderów, polski rynek data center  przez ostatnie dwa lata także rozwija się bardzo dynamicznie. Według raportu firmy PMR, po wyhamowaniu rozwoju w latach 2017-2019, należy spodziewać się, że do przełomu lat 2024/2025 jego zasoby mogą się nawet podwoić. Co prawda z powodu pandemii, szczególnie w 2020 roku, wiele firm skupiało się przede wszystkim na utrzymaniu się na rynku i dostosowaniu działania do nowych wyzwań. Wynikiem takich działań było paradoksalnie częściowe wstrzymanie inwestycji we własną infrastrukturę informatyczną czy też w zakup usług zewnętrznych IT/ICT, często dochodziło nawet do zastopowania trwających lub planowanych projektów informatycznych.

Z analiz firmy Gartner, najbardziej chyba poważanej instytucji analityczno-badawczej, specjalizującej się w zagadnieniach strategicznego wykorzystania technologii oraz zarządzania technologiami, blokada inwestycji w obszarze IT do końca 2021 ma zostać zakończona. Pojawią się nowe budżety uwzględniające wydatki na infrastrukturę wewnętrzną lub zewnętrzne rozwiązania chmurowe, czy tak popularne ostatnimi czasy hybrydowe.

Przemyślane decyzje biznesowe

Skoro cyfrowa rewolucja postępuje, choć nie z przyczyn, jakich oczekiwano w przedstawianych przed 2020 r prognozach, jak mają się do niej przygotować polscy przedsiębiorcy?

Firma stojąca przed wyzwaniami cyfrowej przemiany i wymogami nowej rzeczywistości biznesowej zwykle stoi przed wyborem, jaką drogę ma wybrać: czy postawić na własne centrum danych, czy związać się z zewnętrznym dostawcą usług IT, szczególnie chmurowych, czy próbować pogodzić jedno z drugim i zbudować hybrydową infrastrukturę?

Na co w takim razie powinien zwrócić uwagę decydent biznesowy, szczególnie z branż funkcjonujących poza obszarem IT? Aby dokonać właściwego wyboru, należy wziąć pod uwagę kilka podstawowych zasad, które pomogą postawić na odpowiedniego i rzetelnego dostawcę usług IT. O tym, jak ważne są: budowa cennika, zapisy w umowie, wybierane parametry, elastyczność oraz obsługa posprzedażowa, opowiemy w kolejnym artykule.

Dominik Bocheński