Jak przygotować się do współpracy z inwestorem – praktyczne rady dla Pomysłodawców
2017-01-17 Katarzyna WlaźPomysłodawco – zanim przystąpisz do aplikowania o środki finansowe do funduszy zalążkowych, dowiedz się, o jakich kwestiach powinieneś pamiętać.
Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się przedstawiciel funduszu zalążkowego PPNT – Katarzyna Wlaź.
-
Wybierz odpowiedniego dla Ciebie inwestora i określ swoje oczekiwania
Zapoznaj się z ofertą funduszy seedowych na rynku. Tak jak inwestor analizuje pomysły przed podjęciem ostatecznej decyzji odnośnie udzielenia wsparcia kapitałowego, tak samo Ty przeanalizuj osiągnięcia inwestora. Zwróć uwagę, jakie są jego dotychczasowe sukcesy i jaką posiada renomę na rynku.
Instytucja z wieloletnim doświadczeniem, licząca się na rynku uwiarygodnia w oczach klientów początkujący start-up i jako wspólnik może otworzyć wiele drzwi do potencjalnych partnerów biznesowych.
Zastanów się także, jakie są Twoje oczekiwania wobec inwestora poza oferowanym przez niego kapitałem. Czy dany fundusz oferuje wsparcie merytoryczne ekspertów, kontakty, pomoc w promocji, infrastrukturę laboratoryjną, biurową itp.?
-
Sprawdź czy masz uregulowaną kwestię własności intelektualnej
Kwestia przejrzystości praw do pomysłu jest kluczowa dla inwestora. Dlatego zanim złożysz aplikację, a nie posiadasz wyłącznych praw do pomysłu, upewnij się, czy jesteś w stanie tę kwestię uregulować. Jeśli prawa należą do Uczelni skontaktuj się z funkcjonującym przy niej działem transferu technologii i spróbuj znaleźć porozumienie.
-
Sprawdź czy masz kompletny zespół
Aby prowadzić skutecznie start-up, nie możesz działać w pojedynkę.
Potrzebujesz zgranego zespołu, będącego w stanie realizować pomysł. Firma to rozbudowany organizm, w którym działania poszczególnych osób nawzajem się przenikają.
Upewnij się, czy posiadasz zespół kompletny pod kątem wiedzy i doświadczenia oraz określ
role poszczególnych osób w projekcie, ich zaangażowanie i odpowiedzialność.
Zastanów się, jakich ludzi i jakich kompetencji Tobie brakuje, aby skutecznie zrealizować pomysł.
Pamiętaj, że to zespół tworzy firmę i od niego zależy jej sukces. Najważniejsze w tym przypadku jest budowanie relacji opartych na zaufaniu i uczciwości.
-
Opisz projekt językiem biznesu, a nie technologii
Przemyśl istotę pomysłu, zwłaszcza pod kątem jego rynkowego zastosowania.
Opisz projekt zrozumiałym językiem biznesu.
Pamiętaj, że w funduszach kapitałowych oceny pomysłu dokonują zarówno eksperci branżowi, jak i biznesowi.
W celu zainteresowania funduszu Twoim pomysłem ważniejsza będzie możliwość jego komercjalizacji niż szczegóły technologiczne danego rozwiązania.
-
Określ etap realizacji projektu
Zastanów się, czy jesteś przygotowany na pozyskanie inwestora, czy Twój pomysł jest przemyślany, innowacyjny, znasz rynek i konkurencję?
Ważne, aby planowany przez Ciebie biznes był skalowalny, czyli posiadał potencjał do stworzenia takiego modelu biznesowego, który umożliwi powtarzalną sprzedaż w skali globalnej.
Strategia rozwoju biznesu z uwzględnieniem rynku międzynarodowego jest dla inwestora jednym z kluczowych aspektów branych pod uwagę przy analizie projektów.
Ponadto, im większy stopień zaawansowania prac nad projektem pod kątem rynku, technologii i biznesu, tym większa szansa na otrzymanie wsparcia kapitałowego.
Inwestorom zależy na współpracy z Pomysłodawcami, którzy znają rynek, jego uwarunkowania i mają pomysł na prowadzenie rentownego biznesu.
Jeśli posiadasz listy intencyjne, zbudowany prototyp lub wstępne wyniki badań, stopień zainteresowania Twoim pomysłem na pewno wzrośnie.
-
Określ cel realizacji biznesu
Przystępując do prac na pomysłem określ, jaki jest cel rozwoju Twojego biznesu. Następnie przełóż ten cel na konkretne działania, które krok po kroku będziesz realizować.
Określ, jak widzisz rozwój start-upu w ciągu najbliższych 2, 5, 10 lat, na jakich rynkach chcesz działać, ile osób zmierzasz zatrudniać, jakie nowe produkty, usługi świadczyć itp.?
Idąc na rozmowę z inwestorem musisz dokładnie wiedzieć, do czego zmierzasz i w jaki sposób chcesz to osiągnąć.
Planując ścieżkę rozwoju myśl globalnie i nie bój się ambitnych celów sprzedażowych.