Blog

Innowacja naukowa – między badaniami a komercjalizacją

2019-09-27

Innowacja naukowa, czy inaczej: wyniki badań na tyle praktyczne, że udało się je przekuć w produkt rynkowy, wymagają od twórcy szeregu różnych umiejętności. Podstawą jest wiedza naukowa i prowadzone w laboratorium badania. Ale bez umiejętności biznesowych i zrozumienia potencjalnego klienta – nie ma szans na sukces na rynku. Gdzie, po co i jak szukać wiedzy wspierającej rozwój innowacji naukowych?

Innowacja – co to jest?

Zanim bliżej pochylę się nad tym, czy jest innowacja naukowa, poszukam ogólnej definicji tego słowa.

Jest wiele definicji innowacji. Ja będę korzystać z tej opisanej w książce „Ten Types of Innovation„: innowacja to proces obejmujący wszystkie działania prowadzące do tworzenia i wprowadzania na rynek przełomowych pomysłów. Szukać możemy jej na wielu płaszczyznach. Innowacja dotyczyć może funkcjonalności produktu lub usługi, sposobu zarządzania przedsiębiorstwem, wchodzenia w interakcje z klientami, jak i wielu innych aspektów działalności przedsiębiorstwa.

Istnieje jednak szczególny rodzaj innowacji, nad którym PPNT pochyla się już prawie od 25 lat. Chodzi mi o innowacje wywodzące się z nauki. Ich korzenie często tkwią w badaniach podstawowych, ale potencjał został odpowiednio szybko zauważony i pogłębiony, dzięki czemu mają możliwość przerodzenia się w biznes.

Aby jednak do tego doszło pomysłodawca, jego zespół i sama innowacja, muszą przejść długą drogę.

Jak sobie pomóc?

To ogromne wyzwanie być jednocześnie naukowcem i przedsiębiorcą. Głównie dlatego, że innowacja naukowa wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy branżowej, ale też zrozumienia jak funkcjonuje rynek. Bariery utrudniające efektywną pracę dążącą do komercjalizacji wyników mogą dotyczyć też innych obszarów. Często pojawia się także lęk przed podejmowaniem ryzyka oraz brak umiejętności menedżerskich pozwalających sprawnie dobierać pracowników i zarządzać zespołem.

Nie jest to absolutnie nic złego, o ile jesteśmy świadomi istniejących zagrożeń i staramy się je zwalczać. Jednym ze sposobów na to, jak możemy zapewnić odpowiedni pęd naszym działaniom jest praca w interdyscyplinarnym zespole. Doświadczenia z całego świata wskazują na to, że interdyscyplinarne zespoły gwarantują najbardziej efektywną pracę. Chodzi o łączenie różnych kompetencji i perspektyw w jednej drużynie. Nie chodzi o zwiększanie zatrudnienia, ale o rozwój kompetencji członków zespołu. Zwiększanie świadomości biznesowej i zrozumienia potrzeb klientów, może prowadzić tylko do dobrych efektów i zwiększenia szans na sukces komercyjny.

Trzeba mieć jednak świadomość, że ze względu na to, że urynkowienie pomysłu wymaga specyficznej wiedzy, może być potrzebna pomoc ekspertów w innych dziedzinach związanych z analizą rynku czy prawem patentowym. W takich chwilach niezastąpione okazują się instytucje otoczenia biznesu wspierające młodych przedsiębiorców w drodze do sukcesu komercyjnego.

Dobry przykład z podwórka PPNT

W PPNT mamy kilka przykładów tego, jak łączenie wiedzy ekonomicznej z naukową, przekłada się na sukces rynkowy. Najjaskrawszym z nich jest projekt Innosil zespołu dr Marcina Śmiglaka, młodego chemika.

Dr Marcin Śmiglak jest Kierownikiem Zespołu Syntez Materiałowych w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym, a także prezesem spółki Innosil. W swojej pracy skupia się na rozwijaniu i komercjalizacji technologii induktorów odporności roślin. W trakcie prac, dr Śmiglak miał okazję skorzystać z całej listy analiz i wiedzy oferowanej przez różne działy i programy w PPNT. Pisała już o tym Agata Wylegała (czytaj na blogu>>>). Dzięki temu na własnej skórze przekonał się, że warto rozwijać różne kompetencje, jeśli chce się poważnie myśleć o komercjalizacji badań naukowych. I dzieli się tym doświadczeniem z innymi młodymi pomysłodawcami:

Wywiad nieprzypadkowo zrealizowaliśmy w ramach projektu Merlin ICT. Tak się bowiem składa, że wszystkie te proste zasady, o których mówi Marcin skumulowane zostały właśnie w ramach tego projektu. Jego nadrzędnym celem jest bowiem wspieranie naukowców i innowatorów w wyjściu na rynek poprzez dostarczanie im wiedzy, organizowanie warsztatów i umożliwienie spotkań z trenerami biznesu.

 

Zdjęcie: freepik.com

 

Natalia Rymarczuk

Ma 9-letnie doświadczenie w pracy w IOB, związane, m.in. z zarządzaniem projektami, doradztwem obejmującym wsparcie m.in. pomysłodawców oraz rozwoju przedsiębiorstw; współpracą z biznesem, oświatą i NGOs, prowadzeniem warsztatów i organizacją szkoleń, a także realizacją szeroko pojętych działań PR-owych. W PPNT od 2016 roku. Od początku związana z Programem „Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców”, odpowiedzialna za kompleksową realizację tego projektu. Od 2018 r. koordynuje realizację projektu „MERLIN” dedykowanego szczególnie naukowcom oraz przedstawicielom start-upów z branż ICT. Uczestniczy także w konsultacjach z pomysłodawcami oraz pracach koncepcyjnych związanych z warsztatami z przedsiębiorczości.

Absolwentka Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM (Administracji Europejskiej i Marketingu Politycznego) oraz wielu szkoleń i konferencji poświęconych tematyce funduszy UE, innowacjom i przedsiębiorczości.