Blog

Rewolucja 4.0 i co my na to? Refleksje z konferencji w Nantes

2019-11-05

Gospodarka 4.0, obejmująca Przemysł 4.0 to hasło stosowane ostatnio częściej niż nasza „ulubiona” „innowacyjność”. Para wodna jako źródło energii była podstawą przemysłu 1.0 – pierwszej rewolucji technicznej, gdzie maszyny zaczęły produkować… maszyny. Wynalazek elektryczności i jej „zaprzęgnięcie” do produkcji przemysłowej to druga rewolucja, umożliwiająca m.in. produkcję taśmową. Potem w ramach 3 rewolucji ludzi zaczęły zastępować roboty i automaty. To było już kilkadziesiąt lat temu ale dzięki komputerom proces zaczął przyspieszać.

Czytaj dalej

EYE czyli jak czerpanie z doświadczeń innych pomaga w biznesie

2019-10-18

Marzenia o własnej firmie nie zawsze udaje się przekuć w rzeczywistość. Oprócz pomysłu na biznes potrzebna jest jeszcze wiedza jak go prowadzić. Jakiś czas temu miałam okazje poznać historię Maksyma Wołosewicza. Maksym marzył o rozwoju firmy w zakresie colivingu i coworkingu. I wiecie co? Chcieć to móc! Wystarczy się rozejrzeć, bo wsparcie w realizacji marzeń jest na wyciągniecie ręki. To EYE czyli Erasmus dla Młodych przedsiębiorców.

Czytaj dalej

Innowacyjna Wielkopolska (?)

2019-10-07

Od czasu do czasu pojawiają się rankingi i opracowania dotyczące innowacyjności. Otrzymaliśmy właśnie kolejny Indeks Millennium 2019 dot. potencjału innowacyjności regionów. Na bazie danych dostępnych w Głównym Urzędzie Statystycznym wybrano 5 czynników/kategorii. Przeliczonych na konkretne wartości; wydajność pracy (wartość dodana brutto, wygenerowana przez jednego zatrudnionego), poziom wydatków na badania i rozwój (relacja wydatków B+R do PKB), liczba pracujących w obszarze badań i rozwoju (obliczona dla sektora przedsiębiorstw na 1000 osób aktywnych zawodowo), edukacja policealna (liczba studentów na 10.000 mieszkańców) oraz liczba przyznanych patentów (średnia arytmetyczna z 3 ostatnich lat na 1 mln mieszkańców).

Czytaj dalej

Innowacja naukowa – między badaniami a komercjalizacją

2019-09-27

Innowacja naukowa, czy inaczej: wyniki badań na tyle praktyczne, że udało się je przekuć w produkt rynkowy, wymagają od twórcy szeregu różnych umiejętności. Podstawą jest wiedza naukowa i prowadzone w laboratorium badania. Ale bez umiejętności biznesowych i zrozumienia potencjalnego klienta – nie ma szans na sukces na rynku. Gdzie, po co i jak szukać wiedzy wspierającej rozwój innowacji naukowych?

Czytaj dalej

Jak w trzech krokach rozwinąć innowacyjność pracowników?

2019-09-03

Innowacyjność pracowników; Anna PadewskaObecnie nikogo już nie trzeba przekonywać, że nowoczesne, prężnie rozwijające się przedsiębiorstwa to te stawiające na innowacyjność – nie tylko w zakresie produktów, ale również zarządzania zespołami. Z mojego punktu widzenia szczególnie istotny w budowaniu przewagi konkurencyjnej jest ten drugi element – innowacyjność pracowników. A innowacje powstają w środowisku, gdzie przenikają się sprawnie działające procesy i dobre relacje międzyludzkie.

Czytaj dalej